SINDS 1976
Goed nieuws voor veel: per 15 juni 2020 kan er toch weer beperkt gereisd worden, maar hoe zit het met uw reisverzekering bij code geel, oranje of zelfs rood? Er zijn toch veel mensen die dit jaar, ondanks de coronacrisis, naar het buitenland op vakantie gaan. Al dan niet op een al geplande reis. Een belangrijke vraag is dan: Hoe zit het met de dekking van uw reisverzekering?
Het is belangrijk voor dat u een reis boekt, maar ook voor dat u op reis gaat te kijken naar de code die het ministerie van Buitenlandse zaken aan het land uw bestemming geeft. Dit is onderverdeeld in code geel, oranje en rood.
Wie op reis gaat naar een land met code geel is gewoon verzekerd voor alle zaken die de reisverzekering normaliter ook zou verzekeren. Het kan wel zijn dat de code tijdens uw verblijf op oranje springt. De regering heeft al aan geven dat ze geen Nederlanders gaan repatriëren. Het risico neemt u nu bewust zelf en u moet dan dus zelf terug zien te komen. Als u een pakketreis heeft geboekt, zijn er andere regels: vaak zal een reisorganisatie wel proberen mensen terug te halen. Verstandig is om dit van te voren te overleggen met de reisorganisatie waar u uw reis wilt boeken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat u tijdens de reis zelf ziek wordt. Bij een medische noodsituatie is repatriëring vaak weer wel gedekt. Check dit wel van te voren.
Gaat u op vakantie naar een land met een oranje of rode code, dan kán het zijn dat de verzekeraar helemaal geen dekking biedt. Het kan zijn dat de verzekeraar nog wel de zaken wil dekken die niets met corona te maken hebben, zoals diefstal van bagage. Ook hier is het dus verstandig om dit van te voren te controleren.
Voorkom vervelende verrassingen op reis en check voor vertrek alle risico’s en andere belangrijke informatie in het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze pagina vindt u hier.
Helaas kunt u vanwege de coronacrisis geen beroep doen op uw annuleringsverzekering. Dus wilt u van de reis afzien omdat u het toch niet helemaal vertrouwt? Dan kunt u alleen annuleren op eigen rekening. Alleen wanneer u ruim voor ‘corona’ heeft geboekt, dan kan het zijn dat het nog in de dekking zit. Soms is het nog wel mogelijk om de reis om te boeken naar een later tijdstip.
Heeft u een kortlopende reisverzekering voor een specifieke reis geboekt die nu niet meer doorgaat? Dan kunt u die reisverzekering opzeggen en de premie terugvragen. Voor een doorlopende reis – en annuleringsverzekering geldt geen compensatie van betaalde premie. Uiteraard kunt u deze verzekering wel opzeggen per eerste contractvervaldatum en daarna dagelijks met een opzegtermijn van een maand.
Heeft u hier nog vragen over? Dan kunt u contact met ons opnemen.
Hoe dan ook, wij laten u gewoon bepalen hoe en wanneer wij u te woord kunnen staan!