SINDS 1976
Nog niet iedereen weet het maar op 1 september worden nieuwe auto’s over het algemeen duurder. En waarom? De BPM (Belasting Personen Motorvoertuigen) gaat namelijk omhoog. De BPM wordt vanaf 1 september anders berekend.
Wat is het geval, de BPM wordt berekend over de CO² uitstoot van de auto. Hiervoor werd in het verleden de zogenaamde NEDC-norm gebruikt. Deze NEDC-test om de uitstoot te bepalen is vervangen door de WLTP-test, een strengere test vanwege de emissieschandalen van de laatste jaren. Denk hierbij aan dieselgate en sjoemelsoftware. Deze WLPT-test geeft een veel nauwkeuriger beeld van het daadwerkelijke brandstofverbruik en de uitstootcijfers.
Wat blijkt, de CO² uitstootcijfers van vrijwel alle auto’s gaan omhoog en hierdoor dus ook de te betalen BPM. De toch al onwenselijke en niet-Europese belasting, die eigenlijk gewoon afgeschaft had moet worden, maakt een auto wederom duurder. Dit terwijl we Europees gezien al de hoofdprijs betalen voor onze auto.
Volgens mij had men best de nieuwe test kunnen toepassen en daarbij een verlaging van de BPM-tarieven kunnen doorvoeren. Hierdoor blijven de kosten voor de consument en de inkomsten voor de overheid, bij de aanschaf van een nieuwe auto gelijk.
Ja en dan de autoverzekering. Een hogere aanschafwaarde maakt de premie voor de (beperkt) Cascodekking hoger. Deze word namelijk gebaseerd op de cataloguswaarde. Gezien de toename van de prijs zal het niet een giga-verhoging worden, maar een paar procenten vast wel. Over deze extra premie wordt weer assurantiebelasting geheven. Dus ook hier heeft de overheid weer een voordeeltje.
De afgelopen jaren heeft men gesmeten met kortingen op BPM voor zogenaamde schone (zeer vervuilende) auto’s. Hybride auto’s zijn zwaarder, accu’s zijn chemisch afval en gaan niet lang mee en er wordt hoofdzakelijk op fossiele brandstof mee gereden. Nu de verhoging, de zoveelste flater bij het ministerie van financiën.
Hoe dan ook, wij laten u gewoon bepalen hoe en wanneer wij u te woord kunnen staan!